Żywność

Dlaczego owoce i warzywa a nie chipsy

Dodano: 18 Jul, 2012 / link do strony nadrzędnej Eko w kuchni

Dlaczego owoce i warzywa

Warzywa i owoce pomagają w walce z nadwagą i chronią przed nagłymi atakami głodu.

Zadaniem zdrowej przegryzki jest zaspokojenie apetytu, nasycenie i podtrzymanie tempa metabolizmu. Ponadto zawiera duże ilości witamin, mikroelementów oraz błonnika.

  • Warzywa: zmniejszą ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, zmniejszą ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2; chronią przed pewnymi typami nowotworów np. jelita grubego, piersi; poprawiają perystaltykę jelit i sprawność układu pokarmowego. Prozdrowotny efekt zawdzięczają warzywa składnikom o działaniu przeciwutleniającym, obniżającym ciśnienie krwi, wpływającym na syntezę i absorpcję cholesterolu oraz agregację płytek krwi. Wszystkie osoby dbające o swoją sylwetkę i prawidłową masę ciała powinny wzbogacić codzienny jadłospis w kolorowe warzywa, które można spożywać zarówno na surowo w formie surówek, jak też gotowane, grillowane lub duszone.
  • Owoce: Zawierają dużą ilość tzw. antyoksydantów czyli związków takich jak witaminy A, C, E, karoteny czy ksantofile. Antyoksydanty inaczej przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki, które są biologicznie czynnymi cząsteczkami, działającymi niekorzystnie na nasz organizm – wywołując w nim spustoszenie a w konsekwencji przyczyniając się do rozwoju chorób. Owoce są bardzo zdrowe, spełniają podobną rolę w żywieniu jak warzywa. Zawierają jednak spore ilości cukrów prostych, dlatego z ich spożywaniem nie należy przesadzać.
  • Suszone owoce: morele, śliwki, jabłka, żurawina itp. zapewnią dowóz cennych witamin z grupy B, żelaza oraz błonnika pokarmowego. Są zdrowe, a przy tym sycące i słodkie, zaspakajają więc apetyt na słodycze. Rodzynki zawierają wapń i bor, co zapobiega osteoporozie, dlatego są szczególnie polecane kobietom po menopauzie. Poza tym są bogate w żelazo, cynk i potas oraz w witaminy z grupy B. Pomagają utrzymać koncentrację, poprawiają pracę serca i wygląd skóry oraz podnoszą odporność organizmu.
  • Bakalie: orzechy są bardzo korzystne dla zdrowia, gdyż są bogate w kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, działają przeciwzakrzepowo i obniżają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej. Zawierają białko i błonnik pokarmowy, uzupełniają dietę w witaminę E oraz takie składniki mineralne jak potas i magnez. Są jednak wysokokaloryczne, dlatego dzienna porcja orzechów nie powinna przekraczać 30 gramów. Pestki dyni, nasiona słonecznika i sezamu poprawią wygląd cery, dostarczą witaminy A, E, witamin z grupy B oraz cynk.

Idealną porą, na zmianę nawyków żywieniowych jest lato, zamiast podjadać słodycze i słone paluszki można skusić się na lokalne i sezonowe warzywa i owoce. Letni sezon otwierają truskawki, poziomki, później pojawiają się maliny, borówki, jagody, śliwki, morele, ostrężyny, gruszki i jabłka.