Żywność

Zdrowa dieta – eco dieta

Dodano: 11 paź, 2013 / link do strony nadrzędnej Eko w kuchni

Zdrowa dieta – eco dieta

„Ekologiczna dieta”, „zdrowe odżywianie” – to wyrażenia, które niestety u wielu z nas wywołują nieprzyjemne skojarzenia. Często na dźwięk tych słów w głowie pojawiają się myśli o rezygnacji ze swoich ulubionych dań, ograniczaniu spożywanych posiłków oraz jedzeniu niesmacznych (i na dodatek drogich) produktów. Tymczasem prawda jest zupełnie inna!

 

Wymienione wyżej obawy to wynik stereotypów, które niestety dość mocno weszły do powszechnej świadomości. Ciężko z nimi walczyć, jednak na szczęście coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z wagi zdrowego i ekologicznego odżywania, zarówno dla własnego zdrowia, jak i środowiska. By zmienić swoje nawyki żywieniowe potrzebne są chęci, konsekwencja oraz wiedza, dlatego poniżej prezentujemy garść wskazówek, które pomogą wdrożyć się w temat ekologicznego odżywania.

 

Co jeść?
Nie musimy rezygnować z naszych ulubionych potraw, by jeść zdrowo i ekologicznie. Wystarczy kupować u pewnych i zaufanych dostawców, zwracać uwagę na eko oznakowania i stosować zdrowsze zamienniki spożywanych przez nas produktów. Dla przykładu biały chleb możemy zastąpić ciemnym pieczywem pełnoziarnistym, biały ryż – ryżem brązowym, majonez czy śmietanę – jogurtem naturalnym, a bułkę tartą – panierką wykonaną z płatków owsianych, otrębów czy ziaren sezamu. Nasza dieta stanie się dużo zdrowsza i bardziej wartościowa, jeżeli będziemy jeść dużo bogatych w witaminy oraz składniki mineralne owoców i warzyw. Pamiętajmy, by kupować produkty sezonowe i lokalne. Będzie to opłacalne nie tylko dla naszego portfela (są one zazwyczaj tańsze, gdyż dojrzewają w aktualnym sezonie), ale przede wszystkim dla naszego zdrowia – dostarczą naszemu organizmowi dużo więcej składników odżywczych, gdyż rosną w tych samych warunkach klimatycznych, co my, a swoją dojrzałość osiągają w czasie wyznaczonym przez przyrodę, a nie przez chemiczne wspomagacze.

 

Jak jeść?
Przede wszystkim regularnie – jeśli organizm będzie wiedział, kiedy dostarczymy mu kolejną porcję energii, nie będzie miał potrzeby magazynowania (w postaci tkanki tłuszczowej) składników odżywczych „na później”. Powinniśmy też spożywać 3-5 posiłków dziennie (koniecznie zaczynając od śniadania), ponieważ lepiej jeść częściej mniejsze porcje niż rzadziej duże. Dzięki temu zapewnimy sobie stałą dostawę energii. Warto te zadbać o urozmaicenie diety w taki sposób, by dostarczyć organizmowi składniki z różnych grup produktów spożywczych (tj. artykuły zbożowe, mleczne, owoce i warzywa, mięso oraz ryby, tłuszcze, cukry). Dzięki temu będziemy mieli pewność, że zapewniamy swojemu organizmowi wszystkie niezbędne składniki, witaminy oraz minerały. Pamiętajmy także, iż niezdrowo jest jeść w pośpiechu. Szybkie spożywanie posiłków naraża nas bowiem na problemy z trawieniem, co może prowadzić do różnych dysfunkcji, schorzeń oraz chorób. Oprócz jedzenia niezwykle ważne jest odpowiednie nawadnianie – powinniśmy pić minimum 1,5 litra wody dziennie.

 

Wprowadźmy do naszego jadłospisu różnokolorowe warzywa. Nie unikajmy też ryb, za to zdecydowanie wyeliminujmy fast foody, uważajmy na słodycze, oraz ograniczmy spożywanie tłuszczów i olejów. Warto postawić na żywność ekologiczną, jednak nie dajmy się nabrać – często możemy spotkać na opakowaniach różnych produktów informację, że są one ekologiczne, podczas gdy ze zdrowiem nie mają one nic wspólnego. Dlatego patrzmy na eko oznakowania – dzięki temu będziemy mieć pewność, że kupujemy produkty zdrowe, które zostały wytworzone naturalnymi metodami, bez sztucznych nawozów czy sztucznych barwników. Jeżeli kupujemy produkty pochodzenia zwierzęcego, będziemy mieć gwarancję, że zwierzęta hodowane były w dobrych warunkach oraz, że nie były faszerowane żadnymi hormonami czy antybiotykami.

Tagi:
Dodaj komentarz: